....allo peepps....pa kabo sume ms Gojezz n mr Osem....hehehe....hopefully korunk sume chat2 blaka.....ari nie na wat entri psl penyakit keturuna..........GERUN X???
gerun kn klu dga psl penyakit keturunan nie......
dh nma pon keturunan...
klu penyakit 2 lahir drpd nenek moyang kita....
kemungkinan besa kita juga akn trt mengalaminya...
jika tidak dicegah awl.....
dlm family na yg besa nie....
da mcm2 pnykt keturunan...
sgt2..sgt2...sgt22..sgt2..sgt22..
menakutkan kami semua....
well..
ajal maut di tangan TUHAN...
kita sebagai hamba hanya merancang.......
antara penyakit keturuna yang na taw laaa...
- Darah tinggi..
- Diabetes...
- TB.....
dlm 3 3 penyakit 2....
penyakit DIABETES laa plg mengerunkan...
nak taw sbb pe....
sbb dlm 2 3thn nie.....
rmi sepupu n pakcik yg dh kna tempias pykt 2..
tkt wei....
klu ble mmg dimtk jauh dr pnykt2 mcm nie...
yg psti kta berusaha untk elakkan nya...
antara cara2 tok mengcegah pnykt2 ini...:::
- jangan asyk dop umah je...kna rajin2 kn diri dengan BERSENAM
- kurangkan GULA dlm minuman...tambah GULA dlm senyuman...hihihi
- jaga berat badan anda...jangan makan berlebihan...
- jaga cara pemakanan anda....makan mengikut piramid mknn..
nasihat ni tok sume...n lebih2 lg tok dri sendiri.....
x sggop rsa nya nk telan pil byk....
skunk nie...my grandpa...
hri2 mkn pil....
untk kawal bdn dri pnyakit2 mcm kt ats 2....
4 those yg ad pnykt ktrnn 2...
korunk ringn2 kn lh mulut tnya kt family @ dr pakar...
jgn meyesal di kemudian hri...
bnda nie bhya...
kita nk elak trs..
mmg laa mustahil...
kita usaha untuk cegah..
insyaallah...
kita mampu mengawalnya...
last but not least..
own BY EIYNA_AMIRINA
No comments:
Post a Comment